Saturday, November 22, 2008

Kes ROGOL TAK DIHEBOH FAKTA @ AUTA ?

Bagi yang membaca @ terbaca Berita Harian bahagian laman surat pembaca, bertarikh 15 Nov mungkin mengetahui sebuah artikel yang dikeluarkan oleh seorang Mahasiswi UMS Kolej Kediaman AB yang dikenali sebagai 'SISWI RISAU UMS' bertajuk ' Kes Rogol tak Diheboh '.

Siswi Risau dalam suratnya melahirkan kerisauan mengenai kekerapan pekerja teknikal yang masuk ke blok siswi pada waktu malam untuk melakukan kerja-kerja siasatan & membaik pulih. Selain itu, dalam suratnya juga tertulis kes Rogol & cabul telah berlaku di kolej kediaman AB tetapi tidak dihebohkan oleh Pihak UMS atas sebab menjaga nama baik UMS.

Surat yang dikeluarkan oleh Siswi Risau telah mengejutkan pihak HEP UMS, bagai Sang Naga terbangun dari lenanya, dan mereka mengambil keputusan untuk mencari Siswi Risau terbabit dengan melakukan 'spotcheck' bilik ke bilik, namun tak dijumpai.

Pada pengamatan saya, ada baik buruk surat yang telah dikeluarkan oleh Siswi terbabit:

BAIKNYA DIA.....

1. Tindakan melulu surat yang dikeluarkan oleh siswi terbabit kepada Berita Harian, telah menyedarkan pihak pentadbiran untuk mengambil tindakan segera tanpa berlengah! (orang puteh bilang 'A.S.A.P, as soon as possible la g2.....').Satu peraturan khusus akan diambil mengenai etika pekerja teknikal ketika melakukan kerja-kerja membaik pulih di kolej kediaman siswi AB, antaranya kerja-kerja membaik pulih tidak lagi dijalankan pada waktu malam, walaupun aduan kerosakan telah dilaporkan contohnya ‘blackout’ ataupun loceng kebakaran berbunyi tanpa sebab .

2. Kerana keperihatinannya, keselamatan Siswi lebih terjaga, & lebih diambil berat. Setidak-tidaknya menjadi pengajaran kepada Siswi-siswi yang lain untuk lebih perihatin mengenai keselamatan mereka, lebih peka & lebih berhati-hati.

p/s:Nasihat saya di sini tutup la aurat 2 & kenakan la pakaian yang sopan.. walaupun di sekitar lorong2 blok, x kesahla nak ke manapun ke tandas, bilik basuh, @ bilik kawan sekalipun:-p

TAK BAIKNYA DIA.....

1. Sepatutnya beliau melaporkan dahulu kerisauannya itu kepada Pihak Pentadbiran Kolej Kediaman AB @ JAKMAS AB supaya tindakan dapat diambil, pihak pentadbiran Kolej sentiasa mengambil berat hal-hal kebajikan pelajar-pelajar yang menetap di Kolej Kediaman AB.

2. Fakta yang diberikan banyak bercanggah dan tidak tepat..

· Mengenai masalah kekerapan pekerja teknikal berada di blok siswi pada waktu malam walaupun dilaporkan tidak ada kerosakan adalah tidak betul! Melalui ‘Program JAKMAS AB TURUN PADANG’ tempohari, dilaporkan banyak kerosakan di setiap blok, tidak hairan banyak aduan yang dilaporkan kepada Jabatan Perkhidmatan Pelajar(JPP), persoalan mengapa pekerja teknikal bekerja datang pada waktu malam & bukan waktu siang, ini kerana kebanyakkan aduan yang dibuat pelajar adalah pada waktu malam, waktu malam pelajar kebanyakan tidak ada kelas, tambahan lagi untuk pengetahuan umum JPP berkhidmat 24 Jam & siasatan adalah dalam kadar segera.

· Mengenai Kes rogol & cabul tak diheboh adalah palsu & merupakan khabar angin semata-mata. Jika kejadian itu berlaku sekalipun, tindakan untuk tidak dihebohkan bukan untuk menjaga nama baik UMS tetapi untuk menjaga nama baik mangsa.



1 comment:

Muslimin Agung said...

Salam Wasilah UKhuwah Fillah

Kes ini dah agak lama tp p mjadi buah mulut prg. Skdr cadangan, Jakmas AB wajar akifkan semula gerakan ops maksiat